medicine

  • ۰
  • ۰

فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی :سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز می‌باشد.به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند.سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود.

فیزیوتراپی سکته مغزی

فاکتور موثر بر شدت و گستردگی سکته مغزی

۱-منطقه آسیب دیده مغز(محل ضایعه)
۲-مدت زمانی که خونرسانی به مغز مختل شده(وسعت ضایعه)
۳-سن بیمار و وضعیت سلامتی فرد قبل از بروز سکته مغزی

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی در منزل برای بازتوانی افراد

فیزیوتراپی سکته مغزی یک بخش مهم از اقدامات توانبخشی پس از سکته مغزی است. اگر شما به دلیل سکته مغزی توان حرکت ندارید، تمرکز اصلی فیزیوتراپی بر این است تا به شما کمک کند که یاد بگیرید از دست‌ها و پاهای خود دوباره استفاده کرده و قدرت و حرکت خود را مجدداً بازیابد. نوروفیزیوتراپی نوعی فیزیوتراپی تخصصی است. یک متخصص نوروفیزیوتراپی برای درک تأثیر تغییرات ایجادشده به دلیل آسیب‌دیدگی‌های مغزی و سیستم عصبی پس از سکته آموزش می‌بیند.

 

فیزیوتراپی سکته مغزی

بهترین راهکار و  درمان برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل چیست

۱. تمرینات توصیه شده روزانه سکته مغزی را انجام دهیدبر خلاف تمرین سنتی، که بر تقویت عضلات بیمار  تمرکز دارند، ورزش هایی که برای درمان سکته مغزی توصیه می شوند توانایی های مغز بیمار را تقویت می کنند.به این دلیل که تمرینات توانبخشی تمرکز بر تکرار زیاد دارند تا منجر به فعالیت نوروپلاستیسیتی و آماده سازی مغزتان برای کنترل بهتر حرکت شود.تکرار تمرینات حرکتی که متخصص  فیزیوتراپی به منظور درمان به شما ارائه میدهد بهترین راه برای ادامه حرکت پس از حمله سکته مغزی است.

۲. حرکات_ CI MT را برای فلج دست ها  یا پا  ها انجام دهید

حرکات (CIMT) شامل :  محدود کردن حرکت در بازوی سالم شما است، درحالی که به بازوی آسیب دیده نیرو وارد میشود. شرکت  در (CI MT ) بسیار ساده است.در این روش باید برای استفاده از اندام فلج، نیرو را در اندام سالم محدود کرد. حتتی اگر حرکات محدودی در بازوی متاثر وجود داشته باشد به کار بردن (CI MT ) روش سودمند و موثری نخواهد بود

۳-درمان آینه برای بازیابی حرکت دست ها  را امتحان کنید

آینه درمانی زمانی که فرد  بیمار دچار سکته مغزی میشود یک شیوه عالی از درمانهای حرکتی است. دست فلج و ضعیف را پشت آینه می‌گذارد و دست سالم و قوی‌تر خود را جلوی آینه حرکت می‌دهد، انعکاس حرکات دست سالم در آینه این توهم را ایجاد می‌کند که دست تحت تاثیر شما همانند دست سالم شما در حال حرکت است.این عمل نورون‌های آینه‌ای را در کورتکس پیش‌ حرکتی مغز فعال می‌کند. به عبارت دیگرآینه، مغز را فریب می‌دهد و به این ترتیب دست فلج یا ضعیف بهتر عمل میکند.

فیزیوتراپی سکته مغزی

اگر چه شما به طور منطقی می دانید که تنها حرکت یک دست در حال انجام است، اما مغز شما فکر می کند که شما هردو دست را حرکت می دهید. این کمک میکند تا نورووپلاستی  (توانایی مغز برای خلق راه های عصبی جدید) را فعال کنتد و مهارت های حرکتی شما را بهبود بخشد.آینه درمانی به ویژه برای کسانیکه سکته مغزی را تجربه کرده اند و آسیب دیدگی حرکتی شدید برای آن ها بوجود آمده است بیشتر به کارگرفته می شود.

۴- برای داشتن نتیجه ی بهتر از تمرینات ذهنی استفاده کنید

اگر بخواهید در کاری که انجام میدهید عملکرد بهتری داشته باشید باید تمرین ذهنی درباره ی آن را انجام بدهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید انجام حرکات در پا را بهبود دهید، باید تمرینات ذهنی درباره ی این حرکات را شروع کنید .

فیزیوتراپی سکته مغری

مطالعات نشان داده اند که تجسم یک حرکت باعث فعال شدن نوروپلاستی، به همان روش انجام حرکت میشود و اگر تمرین ذهن یو فیزیکی را با هم ترکیب کنید، نتایج بهتری را خواهید گرفت.بنابراین، صرف نظر از اینکه چه نوع درمانی را انتخاب می کنید، هر روز(حتی ۳۰ ثانیه) وقتی را برای تجسم حرکت خود اختصاص دهید.

۵- ابزارهای توانبخشی فیزیوتراپی در منزل را فراموش نکنید

ابزارهای درمانی در منزل میتوانند به شما کمک کنند سریع تر به نتایج درمانی ، طی مراحل ابتلا به سکته مغز یدر خانه برسید . به ویژه اگر این تمرینات بتوانند انگیزه فرد  را برای تکمیل هرچه بیشتر تمرینات بالا ببرند. در جستجوی یک ابزار برای تمرینات  خانگی در جهت بهبودی سکته مغزی باشید، بهتر است ابزاری باشد که انگیزه شما را برای تکرار بیشتر و  انجام  تمرینات بالا ببرد،

مانند  Fit Mi : که میتواند به شما کمک کند در خانه هم حرکاتتان را بهتر و حتی سریعترانجام دهید.برای پیشرفت فیزیوتراپی در افراد دچار  سکته مغزی در منزل اکنون که میدانید بهترین درمانهای فیزیوتراپی چیست، وقت آن است که برروی اخلاقکاری تمرکز کنید.

فیزیوتراپی سکته مغزی

چرا فیزیوتراپی بعد از  حمله سکته مغزی ضرورت دارد

۱-انعطاف پذیری سیستم عصبی بعداز سکته هدایت شده و کنترل شده نیست.فیزیوتراپی ست خاصیت انعطاف پذیری(نروپلاستیسیتی) سیستم عصبی بعد از آسیب را در جهت صحیح هدایت می کند

۲-در زمان های اولیه آسیب(به ویژه شش ماه اول), نروپلاستیسیتی بیشتر است.

۳-فیزیوتراپیست باعث بهبود انعطاف پذیری در مفاصل(جهت جلوگیری از کوتاهی های عضلانی و خشکی مفاصل به علت بی حرکتی) براساس اصول علمی می گردد.

۴-درمان فیزیوتراپی براساس ارزیابی های اولیه و مجدد بیماران صورت می گیرد.ازنظر یک فیزیوتراپیست هر بیمار سکته مغزی منحصر به فرد بوده و به درمان خاص خود نیاز دارد

۵-فیزیوتراپیست به دلیل آگاهی از آناتومی عضلات اندام های فوقانی,تحتانی و تنه نقش مهمی در تنظیم یک برنامه درمانی موثر دارد

خدماتی که متخصص فیزیوتراپی به بیمار سکته مغری در منزل میدهد

 

 

https://ahmadigol.com/

  • ۹۹/۰۹/۱۹
  • mahdi akbarii

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی