medicine

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پروتز لب

پروتز لب

پروتز لب به منظور برجسته سازی و بزرگ کردن لب به حالت موقتی و یا دائمی توسط متخصص پوست و زیبایی انجام می شود که این عمل حجم دهی لب می تواند از طریق تزریق مواد پرکننده به لب و یا جاگذاری ورقه سیلیکونی با جراحی در داخل بافت لب باشد .

 

 

 

Lip prosthesis

 

 

 

انواع پروتز لب کدام است ؟

به طور کلی می توان انواع پروتز لب را در دو بخش دسته بندی کرد : موقتی و دائمی .

 

پروتز موقت لب:

اولین نوع، پروتز موقت لب می باشد که در آن بزرگ کردن لب حالت موقتی داشته و پس از مدت زمان معین و جذب مواد پرکننده تزریق شده ، لب به حالت اولیه خود برمی گردد.

از جمله انواع پروتز موقتی لب می توان به تزریق چربی به لب و تزریق ژل لب اشاره کرد.

 

 

 

 

قیمت پروتز لب

 

 

 

 

پروتز دائمی:

دومین نوع، پروتز دائمی لب است که در آن بزرگ کردن لب به حالت دائمی انجام می شود و با یک جراحی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ای ورقه سیلیکونی در داخل بافت لب جاگذاری می شود.

اگر چه پروتز لب فقط به عنوان روشی برای بزرگ کردن لب ها شناخته می شود اما باید بدانید این جراحی و یا تزریق برای زیبایی لب در مواقعی فقط به بزرگ کردن لب ختم نمی شود و کاربرد های دیگری نیز دارد .

برای افرادی که دارای لب های نازک و یا لب هایی پهن هستند پروتز لب می تواند زیبایی طبیعی در لب های آن ها ایجاد کند .

مخصوصا زمانی که عدم تقارن در لب ها وجود داشته باشد برای مثال لب بالایی کوچک تر از لب پایینی باشد و برعکس ، پروتز لب یک روش موثر برای ایجاد تعادل و تقارن بین لب بالایی و لب پایینی می باشد .

همچنین پروتز می تواند ترک خوردگی اطراف لب و دهان و خطوط ایجاد شده ناشی از سیگار کشیدن و افزایش سن در اطراف لب را به میزان چشم گیری کاهش دهد .

 

Lip prosthesis

 

 

مزایای پروتز لب:

  • توانایی کنترل حجم دهی  و برجسته سازی لب به هر اندازه که فرد بخواهد.
  • نسبت به دیگر روش های پروتز لب کبودی کمتری دارد.
  • پس از مدتی در صورت ناراضی بودن با عوارض کمتری امکان بازگشت به حالت اولیه وجود دارد.
  • پروتز از طریق تزریق ژل و چربی به لب را می توان طی چند جلسه تزریق انجام داد و تا زمانی که فرد به ظاهر مطلوب مورد نظر خود دست یابد تزریق همچنان ادامه پیدا کند.
  • پروتز علاوه بر حجم دهی امکان از بین بردن چین و چروک های اطراف لب را نیز دارد.
  • در اغلب مواد در روش تزریق ژل و چربی واکنش های آلرژیک دیده نمی شود.

 

چه کسانی می توانند پروتز لب انجام دهند ؟

اگر تصمیم قطعی برای بزرگ کردن لب گرفته اید باید بدانید می بایست از نظر جسمی کاملا سالم باشید و در صورت داشتن هرگونه بیماری مزمن و یا بیماری و مشکلات مرتبط با خون ، دارا بودن هرگونه دیابت و یا حتیتبخال و هر نوع عفونت های لب و دهان مجاز به انجام پروتز لب نیستید .

 

 

 

جراح پروتز لب

 

 

 

در پروتز لب بیهوشی یا بی حسی را تجربه می کنیم ؟

در این عمل ، بیهوشی کامل انجام نمی شود و فقط برای راحتی بیشتر متقاضی از بی حس کننده های موضعی در محل تزریق ژل لب و یا تزریق چربی به لب استفاده می گردد .

البته گاهی اوقات خود ژل لب مورد استفاده حاوی ماده بی حسی می باشد که در این صورت از بی حسی موضعی استفاده نمی گردد مگر اینکه متقاضی بسیار حساس باشد .

اگر از روش جراحی پروتز جهت کاشت ورقه سیلیکونی استفاده شود ، فقط بی حسی موضعی انجام می گیرد چراکه برش های این جراحی بسیار کوچک و سطحی می باشد .

 

 

آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی پروتز لب هستید؟

برخی افراد به طور طبیعی دارای لب های نازک ، ضعیف و مسطح هستند و این امر بر زیبایی صورت آن ها را تاثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این، با افزایش سن از حجم لب ها کاسته شده و خط مرطوب لب پایین می آید. اگر شما هرکدام از موارد مذکور را دارا هستید کاندید مناسبی برای این جراحی به حساب می آیید.

 

Lip prosthesis

 

 

 

 

آیا بزرگ کردن لب دردناک است ؟

عموماً جراحی و یا تزریق به منظور برجسته سازی لب با پروتز دردناک نمی باشد چراکه از بی حس کننده های موضعی استفاده شده و یا شخص قبل یا بعد از بزرگ کردن لب از مسکن استفاده می کند .

 

 

پروتز برای هر دو لب بالایی و پایینی انجام می شود ؟

بله ، می توان از پروتز لب بر روی هر دو لب بالایی و پایینی استفاده کرد اما در صورتی که لب بالایی و پایینی تقارن نداشته باشد فقط این تزریق یا جراحی برای تعادل بخشی به لب ها در یکی از لب های بالای و پایینی انجام می شود و نیاز به پروتز هر دو لب نیست .

 

 

می توانم سایز پروتز لب را خودم انتخاب کنم ؟

بله ، در تزریق ژل و یا چربی به لب می توان میزان مواد پرکننده که تزریق می شوند را به دلخواه تعیین کرد تا برجستگی لب دقیقا به دلخواه متقاضی باشد .

در جراحی کاشت ورقه سیلیکونی نیز سایز ورقه مورد استفاده به دلخواه متقاضی انتخاب می شود .

در مجموع در جلسه مشاوره با پزشک با در نظر گرفتن شکل فعلی لب هایتان و میزان برجستگی دلخواه شما بهترین اندازه برای پروتز لب به شما پیشنهاد داده می شود .

 

 

 

Lip prosthesis

 

 

 

تزریق ژل لب همان پروتز است ؟

بله ، تزریق ژل لب یک روش از نوع موقتی می باشد . در تزریق ژل معمولا از پرکننده های اسید هیالورونیک و یا پروتئین طبیعی کلاژن که بسیار سازگار با بدن و متابولیسم آن هستند استفاده می شود .

اگر از تکنیک تزریق ژل لب استفاده شود خواه از پرکننده های مصنوعی و یا طبیعی استفاده گردد فقط در یک جلسه و به سرعت در مطب پزشک بدون بستری شدن می توان عمل بزرگ کردن لب را انجام داد .

 

 

تزریق چربی به لب همان پروتز است ؟

بله ، تزریق چربی به لب یک روش پروتز لب از نوع موقتی می باشد . یکی از طبیعی ترین و کم عارضه ترین روش ها برای بزرگ کردن لب با پروتز ، تزریق چربی به لب می باشد که در واقع یک پرکننده طبیعی است .

درصورتی که از روش تزریق چربی جهت پروتز لب استفاده گردد به دلیل نیاز این روش به لیپوساکشن و برداشتن بخش‌های کوچک چربی از سایر نقاط بدن مدت زمان تزریق نسبت به تزریق ژل لب افزایش پیدا می کند .

 

 

 

Lip prosthesis

 

 

 

 

مراحل انجام پروتز لب به روش تزریق چربی به لب و یا ژل لب چگونه است ؟

در مرحله اول متخصص جراحی زیبایی و پروتز ، وضعیت ظاهری لب ها و پوست اطراف دهانتان را به دقت بررسی و معاینه می کند .

در مرحله دوم نقاط مورد نظر جهت انجام تزریق لب مشخص شده و علامت گذاری می گردد .

در مرحله سوم نقاطی که برای تزریق لب مشخص شده اند به وسیله ی مواد آنتی باکتری کاملا تمیز و پاکسازی می شوند و در صورت نیاز از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود .

پزشک بسته به نوع پرکننده مصرفی جهت بزرگ کردن لب ، تزریق را در نقاط مشخص شده انجام می دهد و این تزریق ژل و یا چربی مدت کمی طول خواهد کشید (حدوداً ۳۰ دقیقه) .

در مرحله آخر نیز پس از تزریق ژل لب و یا چربی معاینه تقارن لب بالایی و پایینی صورت می گیرد و هرگونه علائم باقی مانده و ناهماهنگی اصلاح شده و برای زیباتر شدن لبخند شخص گوشه های لب را کمی به سمت بالا حالت می دهند و جهت جلوگیری از ناراحتی احتمالی از کمپرس یخ بر روی لب ها استفاده می گردد .

 

 

 

انتخاب پزشک مناسب:

متخصصان مختلفی هستند که می‌ توانند پروتز لب را انجام دهند، از جمله:

  • جراح پلاستیک.
  • متخصص پوست.
  • جراح زیبایی و ترمیمی صورت.

مهم‌ترین نکته در ارتباط با انتخاب پزشک، تخصص و تجربه‌ی پزشک برای انجام این عمل است. شما باید به پزشک‌ تان اعتماد داشته باشید. به هر پزشکی مراجعه نکنید. انجام پروتز لب ریسک‌ های زیادی را به‌دنبال خواهد داشت، به‌خصوص اگر کسی که تزریق مواد را انجام می‌ دهد به‌اندازه‌ی کافی مجرب نباشد.

 

https://jarahizibaie.com/

  • mahdi akbarii
  • ۰
  • ۰

هزینه عمل رباط صلیبی

هزینه عمل رباط صلیبیرباط متقاطع جلویی یکی از رباط های مهم داخلی مفصل زانو است . رباط متقاطع جلویی معمولا رباط صلیبی جلویی نیز خوانده می شود .

مهم ترین وظیفه رباط متقاطع جلوی محدود کردن حرکت استخوان درشت نی به جلو و چرخش داخلی آن در عمل صاف کردن زانوست .

این رباط هم چنین در یک زنجیره حرکتی بسته از حرکت استخوان ران به سمت عقب روی درشت نی ثابت جلوگیری می کند.

 

 

دلایل آسیب رباط صلیبی:

 برخی از دلایلی که باعث آسیب دیدگی یا پارگی رباط صلیبی زانو می شوند عبارتند از:

** پیچ خوردن زانو

** پریدن و فرود آمدن بر روی زمین همراه با خم شدن زانو

** ضربه برروی زانو

** توقف ناگهانی درهنگام دویدن

** کشش بیش ازحد زانو

* تغییر و تعویض ناگهانی وزن ایجاد شده بدن ازیک پا به پای دیگر

نشانه‌ های آسیب‌ دیدگی رباط متقاطع زانو:

از نشانه‌های آسیب‌ دیدگی ACL  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

**معمولاً در افراد آسیب‌ دیده در هنگام آسیب که در حین چرخش شدید و ناگهانی زانو بوده است، صدایی از زانویشان شنیده شده است و بلافاصله آن‌ ها دچار زانودرد شدید گشته‌اند .

**معمولاً در ۲ ساعت اول پس از آسیب زانو متورم و گرم شده است .

**احساس بی‌ ثباتی در زانوی فرد آسیب‌دیده و نیز اقرار به خالی کردن زانو در راه رفتن توسط بیمار گفتنی است برخی از بیماران فقط در حالت راه رفتن سریع ،دویدن یا از پله پایین آمدن دچار زانودرد یا خالی کردن زانو می شوند.

 

درمان جراحی رباط صلیبی:

هزینه عمل رباط صلیبی : هدف از درمان جراحی این ضایعه بازگرداندن پایداری به زانو ست به طوری که بیمار بتواند به فعالیت های ورزشی خود برگردد .

پارگی های لیگامان متقاطع قدامی با بخیه زدن ساده بهبود نمی یابند پس به درمان جراحی این پارگی ها ترمیم نمی گویند و به جای آن از لفظ بازسازی استفاده می شود .

علت آنست که پزشک ارتوپد بافت دیگری را که معمولا یک لیگامان است از قسمت دیگری از بدن به ناحیه ای که لیگامان متقاطع قدامی بوده است منتقل می کند تا این بافت جایگزین بافت قبلی شده و داربستی برای ترمیم لیگامان شود . (این بافت ها راگرافت می نامند) .

وقتی رباط صلیبی شخصی در حین ورزش به ناگهان پاره می شود ترمیم اولیه آن عملا امکانپذیر نبوده و موثر نخواهد بود . در این مواقع معمولا خون داخل زانوی فرد کشیده شده و زانو برای چند هفته در یک گچ یا بریس بی حرکت می شود تا درد و تورم اولیه فروکش کند و سپس بازسازی رباط آسیب دیده به صورت تاخیری انجام می شود .

معمول ترین گرافت مورد استفاده در این جراحی استفاده از قسمتی از تاندون پاتلا است . این تاندون استخوان کشکک را به قسمت بالایی ساق متصل می کند . گرافت دیگر تاندون همسترینگ در قسمت پشتی ران یا تاندون کوادری سپس در بالای کشکک است .

گاهی اوقات از گرافتی که از فرد فوت شده گرفته می شود برای پیوند استفاده می شود . به این نوع گرافت آلوگرافت می گویند .

 

استفاده از زانوبند:

پزشک فوق تخصص زانو با توجه به وسعت آسیب‌ دیدگی، ممکن است که استفاده از بریس‌ های حرکتی را جهت محافظت از زانو توصیه کند.

همچنین استفاده از عصا برای جلوگیری از انداختن تمام وزن بدن روی زانوی آسیب‌ دیده، بسیار مفید است. با رعایت کامل نکات پزشکی و درمان‌های خانگی که پزشک به شما ارائه می‌ دهد، می‌توانید تا حد زیادی از آسیب‌های بعدی جلوگیری کنید.

 

فیزیوتراپی:

بلافاصله پس از آسیب و ضرب دیدن زانو، تورم احساس خواهد شد. با کاهش تورم زانو، می‌ توان برنامۀ دقیق توان‌ بخشی را به‌طور مرتب آغاز کرد.

این تمرینات خاص، عملکرد را به زانو باز‌می‌گرداند و همچنین موجب تقویت ماهیچه‌ های پشت پا خواهد شد. در مراحل آخر فیزیوتراپی و توان‌ بخشی، با توجه به اهداف فردی بیمار، برای مثال بازگشت به ورزش، برنامۀ دیگری تدوین می‌ شود.

 

هزینه عمل رباط صلیبی

نکات مهم درباره جراحی  پارگی رباط زانو:

آلوگرافت ها را می توان از تاندون کشکک ، آشیل، گراسیلیس، سمی تندینو و … فرد متوفی اخذ کرد .

استفاده از هر کدام از این گرافت ها فواید و مضرات مخصوص به خود را دارد .بیمار میتواند قبل از جراحی راجع به نوع گرافت مورد استفاده با جراح ارتوپد خود صحبت کند .

درمان جراحی در حدود ۹۰% موارد موفقیت آمیز است . بهبودی حدود ۶ ماه طول می کشد پس گذشت تقریبی این زمان برای بازگشت ورزشکار به ورزش مورد نیاز است .

جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی امروزه بیشتر با استفاده از آرتروسکوپ انجام می شود .

جراحی ارتروسکوپی اجازه می دهد تا بیمار درد کمتری بعد از جراحی داشته باشد ، زودتر از بیمارستان مرخص شود و طول زمان توان بخشی  کمتر شود .

معمولا عمل جراحی پارگی لیگامان متقاطع قدامی بلافاصله بعد از آسیب انجام نمی شود مگر اینکه این پارگی همراه با پارگی دیگر لیگامان های زانو باشد .

تاخیر در بازسازی زمان کافی را در اختیار میگذارد تا تورم زانو کم شده و حرکات زانو با انجام فیریوتراپی به حد اولیه خود برگردد . انجام جراحی زودرس امکان دارد  موجب تشکیل چسبندگی داخل مفصلی و محدودیت حرکتی شود .

انواع روش های جراحی رباط صلیبی قدامی چیست؟

هزینه عمل رباط صلیبی : هدف از درمان جراحی پارگی لیگامان متقاطع یا صلیبی بازگرداندن پایداری به زانوست به طوری که بیمار بتواند به فعالیت های ورزشی خود برگردد .

بسیاری از پارگی های لیگامان متقاطع قدامی با بخیه زدن ساده بهبود نمی یابند . درمان جراحی این پارگی ها چیزی بیش از بخیه زدن ساده آن ها است و آن را بازسازی می نامند به این علت که پزشک ارتوپد بافت دیگری را که معمولا یک لیگامان است.

از قسمت دیگری از بدن به ناحیه ای که رباط متقاطع قدامی بوده است منتقل می کند تا این بافت جایگزین بافت قبلی شده و داربستی برای ترمیم لیگامان شود . این بافت ها راگرافت می نامند .

 

هزینه عمل رباط صلیبی

معمول ترین گرافت ها ی مورد استفاده در این جراحی عبارتند از :

**پیوند از تاندون کشکک:

تاندون کشکک بین استخوان کشکک در بالا و قسمت بالایی استخوان درشت نی در پایین قرار گرفته است . در این روش یک سوم میانی تاندون کشکک را همراه با قسمتی از استخوان کشکک و قسمتی از استخوان درشت نی از خود بیمار جدا می کنند .

از این روش بیشتر در ورزشکاران حرفه ای و در کسانیکه در طول روز زانویشان زیاد با زمین تماس ندارد استفاده می شود .

احتمال موفقیت در این روش بالا است ولی از عوارض مهم آن درد ناحیه کشکک بعد از عمل جراحی است .

بیمار ممکن است در حین زانو زدن درد داشته باشد . احتمال اینکه زانو بعد از این عمل دچار قدری خشکی شود وجود دارد . در این روش جراحی احتمال شکستگی استخوان کشکک وجود دارد .

 

**پیوند از تاندون همسترینگ:

عضلات همسترینگ ، دسته ای از عضلات در قسمت داخلی و پشتی ران هستند . قسمتی از بخش تاندونی این دسته عضلانی ، به نام تاندون سمی تندینو  برای پیوند بکار برده می شود .بعضی جراحان از تاندون گراسیلیس هم استفاده می کنند.

در این روش احتمال عارضه ی  درد کشکک و احتمال خشکی زانو بعد از جراحی کمتر از روش قبلیست . شکاف جراحی کوچک تر است و دوره کاردرمانی  بعد از جراحی کوتاه تر است .  البته در این نوع جراحی امکان دارد  قدرت تاندون پیوند شده بعد از جراحی ، کمتر از روش قبل باشد . در افرادیکه  شلی لیگامانی در کل بدن دارند احتمال مشکل ذکر شده بیشتر است.

چون این تاندون در قسمت داخلی زانو قراردارد  و به پایداری این قسمت کمک خواهد کرد بعضی متخصصین  عقیده دارند اگر فرد  همراه با آسیب لیگامان متقاطع قدامی ، آسیب لیگامان کلترال داخلی هم داشته باشد از این نوع پیوند استفاده نشود چون امکان دارد  ناپایداری قسمت داخلی زانو را بیشتر کند .

هزینه عمل رباط صلیبی

**پیوند از تاندون کوادری سپس:

عضله چهار سر یا ( کوادری  سپس )  در جلوی ران قرار داشته و به توسط این تاندون به بالای کشکک متصل می شود . از این روش جراحی بیشتر دربیمارانی  استفاده می شود که قبلاً یک بار جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی برای آن ها انجام شده ولی به دلایلی موفق آمیز نبوده است .

در این روش یک سوم میانی تاندون را همراه با قسمتی از استخوان کشکک که به آن چسبیده است را خارج کرده و به عنوان گرافت استفاده می کنند . این روش هم امکان دارد مشکلاتی مثل روش پیوند از تاندون کشکک داشته باشد .

**آلوگرافت:

هزینه عمل رباط صلیبی : آلوگرافت ها ، پیوندهایی اند که از افراد فوت شده اخذ می شوند. این بافت های پیوندی را از همان محل های پیوند های قبلی که ذکر شد، ولی از فرد متوفی می گیرند.

مزایای استفاده از این روش یکی اینست که از خود فرد پیوندی گرفته نمیشود و در نتیجه مشکلی در ناحیه دهنده پیوند ندارد.

طول عمل کوتاه تر است و شکاف جراحی هم کوچک تر است از عوارض این عمل می شود به  احتمال انتقال بیماری ها از طریق بافت پیوند زده  اشاره کرد بعضی متخصصین ارتوپدی هم معتقدند این گرافت ها ممکن است قدرت کمتری از گرافت هایی که ار خود شخص گرفته می شوند داشته باشند .

**جراحی رباط صلیبی با لیزر:

یک روش پیشرفته برای انجام  جراحی رباط صلیبی، استفاده از لیزراست  در حین این  عمل جراحی با تاباندن امواج لیزر بر روی پوست باعث ترمیم سلو لها‌ ی آسیب دیده می شوند ،  لیرز با نور قرمز و مادون قرمز علاوه بر کم عارضه بودن مزایایی چون کاهش درد ، افزایش سرعت بازسازی ، افزایش قدرت بافت جدید و از بین رفتن التهاب دارد .

قبل از جراحی  رباط صلیبی با لیزر توصیه می کنند  که فیزیوتراپی انجام شود . در صورت انجام نگرفتن فیزیوتراپی قبل از عمل جراحی ، احتمال خشکی مفاصل و محدودیت حرکتی برای بیمار  وجود دارد.

 

https://doctorhakimi.ir/

 

 

  • mahdi akbarii
  • ۰
  • ۰

عمل تعویض مفصل لگن

عمل تعویض مفصل لگن : مفصل لگن یکی از بزرگ ترین مفاصل های  بدن است  زمانی که  این مفصل دچار مشکل می شود ، مشکل ایجاد شده می تواند تاثیری جدی بر تمام بدن بیمار و توانایی انجام فعالیت های روزانه ش داشته باشد زمانی که این مفصل به خاطر آرتروز یا سایر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید شود ، عمل  تعویض مفصل لگن ممکن است به بیمار پیشنهاد شود .

 

عمل تعویض مفصل لگن

 

شکستگی های ( جا به جایی غیر متناوب ) و جا به جایی حلقه لگن می تواند با تکنیک های مختلف جراحی تثبیت شود انواع مختلف تکنیک ها ی جراحی لگن برای تثبیت اختلالات حلقوی لگن  (شکستگی و یا جا به جایی) استفاده می شود ، هر دو خارجی (  خارج از پوست )  و  داخلی ( واقع در داخل یا بر روی استخوان ) تثبیت می شوند . ثبات لگن راحتی را فراهم می کند ، خون ریزی را کاهش می دهد و بسیج بیمار را تسهیل می کند .

 

عمل تعویض مفصل لگن در چه افرادی  مورد نیاز است؟

به دلایل  متفاوتی امکان دارد  مفصل ران در ناحیه لگن دچار تخریب شدید شود که معمول ترین آن ها شامل  : 

** زمانیکه  مفصل ران سائیده شده و دچار آرتروز و خرابی می شود.

** بد جوش خوردن شکستگی های لگن و استابولوم

** نکروز آوازکولر و خرابی سر استخوان ران به علت نرسیدن خون

** درگیر شدن مفصل ران به علت بیماری روماتیسم

**وقتی که مفصل ران دررفتگی مادرزادی داشته و به علت آن خراب می شود.

 

 

نحوه عمل تعویض مفصل لگن:

در جراحی جایگزینی لگن ، غضروف و استخوان از بین رفته از مفصل لگن برداشته شده و با اعضای مصنوعی جایگزین می شود ؛ عمل جراحی می تواند با کاهش درد لگن بیمار در بلند مدت و افزایش قابلیت حرکتی ،  بهبود عملکرد مفصل ، بازیابی نحوه راه رفتن عادی و سایر حرکت های مربوط به این مفصل را برای بیمار فراهم کند .

 جراح تعویض مفصل   شایعترین دلیل برای عمل جراحی جایگزینی مفصل لگن ، مربوط به ابتلای این مفصل به آرتروز است ؛ درد مفصل لگن می تواند در هر نقطه یا نواحی اطراف مفصل لگن احساس شود ، در برخی موارد، بیمار ممکن است امکان احساس درد را بطور مستقیم از محل لگن نداشته باشد و این درد از محل ران احساس شود.

در این حالت با شناسایی نوع دردی که زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار داده است ، شانس پیدا کردن روش درمانی مناسب برای رفع مشکل افزایش پیدا می کند ، در این زمینه جراح به بیمار کمک می کند تا درباره لزوم انجام عمل جراحی جایگزینی و تعویض مفصل لگن ، تصمیم گیری کند .

 

 

 

 

آیا  جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار اتفاق می افتد؟

مفصل مصنوعی لگن  عمر ابدی ندارد ،  این مفاصل مصنوعی امکان دارد  بعد از مدتی در داخل استخوان شل شوند . و یا امکان دازد  دچار خوردگی شوند و یا ممکن است استخوان بدن در اطراف آن ها خورده شود .  اینکه این اتفاق چه مدت بعد از انجام جراحی تعویض مفصل لگن می افتد در همه بیماران یکسان نیست .

در غالب افراد عمل شده ، مفصل مصنوعی لگن تا آخر عمر وی کار کرده و عمل جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار در تمام طول عمر وی انجام می شود .

البته در بعضی بیماران ممکن است به عللی نیاز باشد تا مفصل مصنوعی یک بار دیگر و یا حتی بیش از یکبار تعویض گردد مفاصل مصنوعی لگن در صورتی که به درستی کار گذاشته شوند معمولا بیش از ۲۰-۲۵  سال عمر میکنند ولی این مدت می تواند بیشتر و یا گاهی کمتر از این هم بشود.

 

 

مزیت عمل تعویض مفصل لگن چیست ؟

آشکارترین مزیت ، از جمله تعویض مفصل لگن یا تعویض مفصل زانو، کاهش چشمگیر درد بیمار است؛ بیشتر بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند از برطرف شدن کامل یا نسبی درد خود خبر می دهند؛ به این ترتیب با کاهش درد و از بین رفتن آن، وضعیت عملکرد مفصل نیز بهبود پیدا می کند؛ پس از تعویض مفصل، بیشتر بیماران نتایج چشمگیری در بهبود وضعیت خود مشاهده می کنند که این نتایج شامل بهبود دامنه حرکتی آنان می شود .

 

 

سوالات متداول درباره عمل تعویض مفصل لگن:

** آیا این جراحی تعویض مفصل  لگن خونریزی زیادی خواهد داشت ؟

معمولاً حین عمل خون ریزی و قدری نیست که نیاز به خون دادن به بیمار باشد ولی گاهی بیماران بعد از عمل جراحی نیاز به تزریق خون دارند .

 

 

** طول مدت جراحی تعویض مفصل چقدر است ؟

خود عمل جراحی لگن گاهی ۳۰ دقیقه و گاهی هم تا ۱:۳۰ ساعت یعنی به طور میانگین یک ۱  طول عمل جراحی خواهد بود و بعد از عمل جراحی بیمار به ریکاوری منتقل خواهد شد و ممکن است ۱ الی ۳ ساعت در ریکاوری باشد.

با توجه به وضعیت جسمی بیمار گاهی با تشخیص متخصص بیهوشی بیمار به آی سی یو منتقل می شود بعضی از بیماران که سن بالایی دارند و یا سابقه سکته قلبی یا مغزی دارند و یا یک بیماری زمینه ای جدی دارند ۲۴  ساعت در آی‌سی‌یو خواهند بود.

 

 

** آیا بعد از تعویض مفصل زانو و لگن بیمار می تواند راه برود ؟

بهتر است روز جراحی بیمار را نرود چون بیمار تعادل کافی ندارد اما  روز بعد از جراحی توسط متخصص  فیزیوتراپ و به کمک واکر یا از سر راه می رود .

 

 

* آیا بیمار مجاز به وزن گذاری می باشد ؟

وزن گذاری در حدی که وزن پای بیمار به تنهایی باشد مجاز است ولی وزن گذاری بیشتر در مریض های مختلف متفاوت است در  بعضی مریض ها می توانند ورزش گزاری را از روز اول شروع کنند وبرخی  بیماران به دلیل پوکی استخوان یا شکستگی های قبلی هم وزن گذاری ندارند.

در نهایت همه بیماران به دلیل استرس و فشار روحی روانی ناشی از عمل جراحی و خونریزی و ضعف امکان سرگیجه داشته باشند به طور کلی تا دو روز اول بیمار به هیچ عنوان حق تنها راه رفتن یا تنها دستشویی رفتن ندارد و فقط با کمک واکر و داشتن همراه می تواند راه برود .

معمولاً دو روز بعد از عمل جراحی یا گاهی یک روز بعد از جراحی اجازه خم و راست کردن زانو و لگن توسط  متخصص فیزیوتراپی داده می شود این کار به این علت است که از چسبند گی جلوگیری شود و بیمار زودتر بازتوانی خود را به دست آورد . معمولا از ۳  روز بعد از جراحی بیمار در بیمارستان بستری می باشد و روز سوم ترخیص می شود .

 

 

نکات مهم درزمان بستری در بیمارستان بعد ازعمل تعویض مفصل  لگن:

در این ۳ روز بیمار مسکن های مورفین دریافت می کند و به علاوه موقع خواب داروی خواب آور برای خواب راحت و در طول این ۳ روز به بیمار توصیه می شودکه آب فراوان بخورد به این دلیل که ادرار و خلط رقیق شود و احتمال عفونت کم شود.

در طول این ۳ روز بستری توصیه به مصرف آب میوه نمی شود چون آب میوه ها صنعتی هستند و سرشار از قند و کیفیت لازم را ندارند و آب به تنهایی مفید تر است بیماری که روی تخت در حالت دراز کش قرار دارد در این فرد تخلیه ادراری و تخلیه ریه ها از خلط کمی مشکل می شود .

 

 

روش خوابیدن روی تخت خواب بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟

**با نشستن بر روی لبه ی تخت ، ابتدا پای جراحی نشده ی خود را روی تخت قرار دهید و با کمک بازوهای تان به سمت تخت خود را به آهستگی سر بدهید  سپس به آرامی پای جراحی شده ی تان  را بالا بیاورید و روی تخت بگذارید.

 

**برای بلند شدن از تخت هم می توانید بدن تان را به کناره ی تخت سوق بدهید و با کمک دست های خود و اهرام کردن دستان تان روی تختتان بنشینید  باید توجه کنید که زاویه ی مفصل ران تان و تنه ی تان کمتر از ۹۰ درجه نباشد  سپس می توانید پای جراحی شده یتان  را به لبه ی تخت سر بدهید و نهایتا در لبه ی تخت بنشینید.

 

**اگر ارتفاع تخت خود  پایین است ، یک تشک دیگر به تختتان اضافه کنید یا می توانید با اضافه کردن یک بلوک زیر پایه های تختتان ارتفاع آن را افزایش دهید.

 

 

https://doctorhakimi.ir/

 

 

  • mahdi akbarii
  • ۰
  • ۰

ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک چیست؟

ابدومینوپلاستی عمل جراحی است که چربی و پوست اضافی برداشته می شود و در اغلب موارد عضلات و جدار شکم تضعیف شده، اصلاح شده و شکم صاف تر میگردد.

ابدومینوپلاستی

جدار شکم محکم و صاف چیزی ست که اغلب ما با انجام ورزش و کنترل وزن دنبال بدست آوردن آن هستیم. ولیکن گاهی با اقدامات فوق به هدفمان نمیرسیم. ابدومینوپلاستی در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب موجب ایجاد فرم ایده آل برای جدار شکم میگردد.

حتی در بیمارانی که از نظر وزن و تناسب اندام طبیعی هستند، میتوانند جدار شکم شل و افتاده داشته باشند. از مهمترین علل اختلال فوق عبارتنداز: افزایش سن، فاکتورهای ارثی، حاملگی، جراحی های قبلی، تغییرات شدید وزن

درچه مواردی ابدومینوپلاستی کمک کننده نیست؟

ابدومینوپلاستی جایگزینی برای رژیم غذایی و ورزش نمی باشد.با وجودی که اثرات ابدومینوپلاستی می تواند پایدار باشد، تغییرات شدید وزن می تواند موجب ازبین رفتن نتایج مطلوب آن گردد.

به همین علت اگر بیمار می خواهد بازهم وزن خود را کاهش یا افزایش بدهد یا برنامه ای برای حاملگی دارد بهتر است که عمل جراحی ابدومینوپلاستی را به بعد از آن موکول کند.

توصیه کلی جراحان پلاستیک به بیماران این است که بایستی برای 6 تا 12 ماه قبل از عمل جراحی ابدومینوپلاستی وزن خود را ثابت نگه داشته باشند.

ابدومینوپلاستی موجب بهبود کیفیت پوست شما نمیگردد و آثار استریا را ازبین نمیبرد ولیکن گاهی با برداشتن پوست اضافی جدار شکم استریاهای نواحی از شکم همراه آن برداشته می شود.

ابدومینوپلاستی چیست

 

چه بیمارانی برای ابدومینوپلاستی مناسب می باشند؟

این عمل جراحی درهر بیماری متفاوت انجام می شود و نتایج متفاوتی خواهد داشت. شما نباید نتایج عمل را با عکسهای ایده آل مقایسه کنید.

درصورتی شما کاندید مناسب ابدومینوپلاستی می باشید که: از لحاظ پزشکی از دیگر جهات سالم باشید، وزن شما ثابت باشد، چاق نباشید و شاخص توده بدن زیر 30 باشد، انتظارات واقعی از عمل داشته باشید، سیگار نکشید، و از ظاهر کنونی شکمتان ناراضی باشید.

مراحل انجام ابدومینوپلاستی

1-  بیهوشی

در اغلب بیماران متخصص بیهوشی به شما روش بیهوشی عمومی را پیشنهاد می کند که با تزریق داروی بیهوشی به داخل رگ شروع میکردد.

2-  خط برش جراحی

یک خط برش در زیر شکم بین ناحیه رویش مو پوبیس و قسمت تحتانی شکم ایجاد خواهد شد. شکل و طول برش جراحی با میزان پوست اضافی مشخص خواهد شد. عضلات و جدار شکم در خط وسط از زیر جناق تا ناحیه پوبیس بهم نزدیک خواهد شد.

برش جراحی اغلب در دورتادور ناف اغلب ایجاد میگردد. پس از بلند کردن پوست از جدار شکم، پوست کشیده شده و پوست اضافی برداشته می شود.

3-  بستن محل برش جراحی

اغلب دو عدد درن بسته تعبیه میگردد سپس لبه های محل عمل جراحی به یکدیگر در چند لایه با استفاده از نخ بخیه یا روشهای دیگر ترمیم میگردد

4-  نتیجه جراحی

درنهایت شکم صاف، جدار شکم محکم که متناسب با بدن و اندام شما می باشد، خواهید داشت

 

نحوه جراحی ایدومینوپلاستی

پروسه بهبودی پس از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟

در طول دوران ریکاوری از عمل ابدومینوپلاستی، شما گن و شکم بند بایستی بپوشید تا تورم بعداز عمل کاهش پیدا کند. درجهت تخلیه مایع تجمع یافته در زیر پوست تعبیه میگردد که معمولا چند روز بعداز عمل برداشته می شود.

پانسمانها بایستی طبق توصیه جراحتان تعویض گردند و استحمام یک یا چند روز بعداز عمل، بنا به نظر جراحتان، بلامانع است.

داروهای توصیه شده که اغلب شامل انتی بیوتیک میباشد، بطور مرتب استفاده گردند.

چه انتظاراتی بایستی بعداز عمل ابدومینوپلاستی داشته باشیم؟

نتایج زیبایی تامی تاک  بعداز عمل ممکن است به علت تورم شکم بعداز عمل تا بهبود کامل جدار شکم، مشخص نگردد.

بعداز یک تا دو هفته شما قادر خواهید بود تا بصورت صاف بایستید و شکمتان صاف و محکم و متناسب با اندام شما خواهد بود.

گن ابدومینو پلاستی

در خانمهایی که قبلا سزارین شده بودند، اسکار با طول بیشتری اغلب منطبق بر اسکار سزارین میباشد. اسکار عمل جراحی ممکن است تا یکسال طول بکشد تا ظاهر محوی پیدا کند.

با وجودی که نتایج مطلوب مدنظر جراح میباشد، گاهی بیش از یک عمل جراحی برای بدست آوردن نتیجه مطلوب مورد نیاز میباشد.

انواع روش انجام ابدومینوپلاستی

درروش تامی تاک پزشک از دو نوع روش برای کوچک کردن و آب‌کردن شکم استفاده می کند. در این روش پزشک با توجه به پوست شما و چربی شکم نوع مناسب جراحی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

ابدومینوپلاستی کامل : یکی از روش‌ها برای این جراحی ابدومینوپلاستی  کامل است.این روش برای بیماران دارای ذخایر چربی بیش‌ از حد و نیز افرادی که افتادگی لایه‌های زیرین عضلات و پوست شکم دارند،مناسب است.

روشهای ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی :روشی دیگری است که  در ابدومینوپلاستی  مورداستفاده قرار می گیرد این روش مناسب افرادی است  که دارای توان عضلانی خوبی باشند اما مقدار زیادی پوست اضافی در منطقه شکم دارند و شکم بیمار پر از چین‌ و چروک است.

مراقبت های بعد از جراحی ابدومینو پلاستی

بعد از ابدومینو پلاستی تا دو روز دربیمارستان بستری شوید . پس‌ ازآن تا چند روز باید از شکم‌بند جراحی  استفاده کنید درهفته اول شما باید به‌ صورت  مداوم ازشکم بند استفاده کنید و بعداز یک هفته درطول روز به مدت یک ماه باید از این شکم‌بند استفاده کنید همچنین یک دوره آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از هر گونه عفونت برای شما تجویز می‌شود.

اگر شما قصد دارید عمل ابدومینوپلاستی انجام دهید تقریباً به دو هفته مرخصی نیاز دارید. همچنین باید تا شش هفته از فعالیت‌های جسمی و فعالیتهای شدید دوری‌ کنید تا عوارض این عمل بروز نکند.

مراقبت بعد از ابدومینوپلاستی

پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی باید دراین مدت استراحت کامل داشته باشید به‌ طورطبیعی بسته به نوع وضعیت جسمی روند بهبودی در افراد مختلف متفاوت است.

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی می توانید ورزشهای ساده را انجام دهید زیرا ورزش به بهبودی پوست شما خیلی کمک می‌کند ، همچنین ورزش باعث می‌شود تورم  محل مورد نظرسریع‌تربرطرف شود لخته‌های خونی نیز تشکیل نشود اما به این نکته توجه کنید که فرد باید از ورزش‌های سنگین تا زمان برگشت به شرایط عادی اجتناب کند.

نتایج جراحی ابدومینوپلاستی

با انجام تامی تاک پوست شل بدن  شما از بین می رود و،شکم شما صاف‌تر خواهدشد. البته این نتایج زمانی طولانی مدت می شود که شما شیوه زندگی سالم داشته باشید و وزن مناسب خود را بعد از عمل جراحی، حفظ کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که شش ماه طول می کشد تا ناحیه شکم شما به‌ طور کامل  بعد از این جراحی شکم التیام یابد. وشما بتوانید نتایج کامل ابدومینوپلاستی خود را ببینید.

 

اقدامات قبل از ابدومینوپلاستی

-در صورت مصرف داروهای خاص جراح خود را مطلع کنید.

– به مدت 2 هفته قبل از جراحی ، از مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایندومتاسین که منجر به اختلال در انعقاد خون می شود خود داری کنید.

– از مصرف دخانیات حداقل به مدت 6 هفته قبل از جراحی خوداری کنید.

– قبل از جراحی و پاکسازی پوست شکم و ناف با بتادین رقیق شده و آب استحمام کنید.

 

 

https://drhessami.com/

 

 

  • mahdi akbarii
  • ۰
  • ۰

درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر به چه صورت است ؟برای جواب به این سوال در ابتدا باید بدانید فتق دیسک کمر چیست ؟و بعد علل بوجود آمدن آن و سپس در آخر هم راههای درمان آن را برای شما بازگو میکنیم

 درمان فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر چیست

دیسک ستون فقرات چیزی شبیه به یک بالشتک ژله ای مانند است که قسمت درونی آن نرم و قسمت بیرونی آن کمی سخت تر است. این بالشتک بین استخوان ها یا همان مهره های ستون فقرات قرار دارد.

فتق دیسک کمر مشکلی است که برای این بالشتک به وجود می آید و عبارت است از خارج شدن بخشی از ماده نرم تر داخل دیسک کمر از طریق شکافی که بر روی قسمت سخت تر دیسک کمر ایجاد شده است. گاهی اوقات به این مشکل دیسک تضعیف شده و یا پارگی دیسک نیز گفته می شود.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر می تواند اعصاب مجاور را تحریک کرده و باعث بروز درد، ضعف و بی حسی در دست و پا شود. از طرفی دیگر، بسیاری از افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. اکثر کسانی که با مشکل دیسک کمر مواجه می شوند نیازی به عمل جراحی ندارند.

فتق دیسک‌ بین مهره‌ها چه زمانی ایجاد می‌شود

دیسک بین‌مهره‌ای یک ماده ژلاتینی نسبتا نرم است که فشارهای وارد شده روی مهره‌های ستون‌فقرات را به طور یکنواخت پخش و حرکت مهره‌ها را روی یکدیگر آسان می‌کند و باعث خم و راست شدن یا چرخش کمر می‌شود.

یک حرکت ناگهانی یا برداشتن اجسام سنگین ممکن است باعث آسیب به این ناحیه و فتق دیسک بین مهره‌ای شود.فتق اغلب به طرف پشت یا چپ و راست اتفاق می‌افتد و باعث انتشار درد به پای همان طرف یا طرف مقابل می‌شود، ولی معمولا درد در همان طرف که فتق رخ داده است، متمرکز می‌شود

 فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر

گاهی اوقات، هنگامی که یک تست مانند ام آر آی برای دیگر بیماری ها انجام می شود، فتق دیسک  کمر به صورت تصادفی شناسایی می شود. اگر هیچ گونه علامتی وجود نداشته باشد، درمان خاصی لازم نیست بسته به شدت علائم، درمان های بدون جراحی و جراحی مختلفی از جمله جراحی بسته ستون فقرات برای فتق و پارگی دیسک به کار برده می شود که عبارتند از:

1- طب فیزیکی

2- داروی شل کننده عضلات

3- داروهای ضد درد و ضد التهاب

4- تزریق موضعی کورتیزون

5- عمل جراحی باز و بسته

باید بدانید که فرد مبتلا به فتق دیسک کمر  باید استراحت مطلق  کند تا از آسیب دیدن مجدد دیسک جلوگیری کند در بعضی موارد بیماران وحتی افرادی با درد شدید که در مراحل ابتدایی بیماری هستند می توانند با اقدامات محافظه کارانه مانند طب فیزیکی و ورزش منظم، تزریق اپیدورال کورتیزون، و یا اینکه مصرف خوراکی داروهای کورتیزونی، بدون نیاز به جراحی درمان شوند

روش های جراحی برای درمان فتق دیسک کمر

. هر نوع عمل جراحی، بسته به وضعیت بیمار تغییر می کند و تا حدود زیادی به شرایط مهره ای که اطراف دیسک آسیب دیده وجود دارد بستگی دارد. اقدامات جراحی شامل عمل بسته میکرودیسککتومی که از ابزارهای جراحی بسیار کوچک استفاده می کند و جراحی باز (روش خلفی یا قدامی) می شود. هنگامی که سندروم دم اسب که در قبل توضیح داده شد وجود داشته باشد، عمل جراحی فوری ضروری است

فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر با لیزرنوکلئوتومی

 لیزر نوکلئوتومی جراحی بسته دیسک کمر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که در آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره ای برآمده یا دچار فتق که باعث وارد شدن فشار به ریشه یک عصب یا کانال نخاعی شده، برداشته می شود. از مزایای لیزر نوکلئوتومی تاثیر آن برای تسکین درد مزمن یا بلند مدت است

درمان فتق دیسک کمر به روش جراحی بسته

 انجام عمل های جراحی بسته، مانند جراحی با لیزر می تواند به درمان فتق دیسک کمر کمک شایانی  کند. روشهای جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی و تصاویر همزمان و زنده فلوروسکوپی از محل دیسک و تنها از طریق سوزن وپروب های مورد نیازانجام می پذیرد، در نتیجه کاهش عوارض عمل دیسک کمر و در نهایت کاهش هزینه‌های عمل جراحی مهمترین ویژگی این طب است.

درمان فتق دیسک کمر

تزریق دیسکوژل برای درمان فتق دیسک کمر

در این روش درمانی  از یک الکل منعقد شده استفاده می شود  که با یک ماده که برای بالا بردن کنتراست به کار می رود ترکیب شده است و مستقیما توسط یک لوله نازک جراحی، به داخل دیسک پاره شده تزریق می شود. این ترکیب منجر به کاهش ظرفیت نگهداری آب دیسک بین مهره ای می شود و به این ترتیب منجر به کاهش فشار اعصاب نخاعی تحت تأثیر، در طول چند ساعت تا یک روز می شود.

این روش درمانی می تواند بر روی بیمار به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی و بدون درد انجام شود. میزان موفقیت این روش بالا می باشد و 80 تا 90 درصد بیماران، بعد از گذشت 3 ماه از درمان، بدون علائم هستند و درد و شکایتی ندارند

 

 

http://shams-chiro.com/

  • mahdi akbarii