medicine

  • ۰
  • ۰

عمل تعویض مفصل لگن

عمل تعویض مفصل لگن : مفصل لگن یکی از بزرگ ترین مفاصل های  بدن است  زمانی که  این مفصل دچار مشکل می شود ، مشکل ایجاد شده می تواند تاثیری جدی بر تمام بدن بیمار و توانایی انجام فعالیت های روزانه ش داشته باشد زمانی که این مفصل به خاطر آرتروز یا سایر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید شود ، عمل  تعویض مفصل لگن ممکن است به بیمار پیشنهاد شود .

 

عمل تعویض مفصل لگن

 

شکستگی های ( جا به جایی غیر متناوب ) و جا به جایی حلقه لگن می تواند با تکنیک های مختلف جراحی تثبیت شود انواع مختلف تکنیک ها ی جراحی لگن برای تثبیت اختلالات حلقوی لگن  (شکستگی و یا جا به جایی) استفاده می شود ، هر دو خارجی (  خارج از پوست )  و  داخلی ( واقع در داخل یا بر روی استخوان ) تثبیت می شوند . ثبات لگن راحتی را فراهم می کند ، خون ریزی را کاهش می دهد و بسیج بیمار را تسهیل می کند .

 

عمل تعویض مفصل لگن در چه افرادی  مورد نیاز است؟

به دلایل  متفاوتی امکان دارد  مفصل ران در ناحیه لگن دچار تخریب شدید شود که معمول ترین آن ها شامل  : 

** زمانیکه  مفصل ران سائیده شده و دچار آرتروز و خرابی می شود.

** بد جوش خوردن شکستگی های لگن و استابولوم

** نکروز آوازکولر و خرابی سر استخوان ران به علت نرسیدن خون

** درگیر شدن مفصل ران به علت بیماری روماتیسم

**وقتی که مفصل ران دررفتگی مادرزادی داشته و به علت آن خراب می شود.

 

 

نحوه عمل تعویض مفصل لگن:

در جراحی جایگزینی لگن ، غضروف و استخوان از بین رفته از مفصل لگن برداشته شده و با اعضای مصنوعی جایگزین می شود ؛ عمل جراحی می تواند با کاهش درد لگن بیمار در بلند مدت و افزایش قابلیت حرکتی ،  بهبود عملکرد مفصل ، بازیابی نحوه راه رفتن عادی و سایر حرکت های مربوط به این مفصل را برای بیمار فراهم کند .

 جراح تعویض مفصل   شایعترین دلیل برای عمل جراحی جایگزینی مفصل لگن ، مربوط به ابتلای این مفصل به آرتروز است ؛ درد مفصل لگن می تواند در هر نقطه یا نواحی اطراف مفصل لگن احساس شود ، در برخی موارد، بیمار ممکن است امکان احساس درد را بطور مستقیم از محل لگن نداشته باشد و این درد از محل ران احساس شود.

در این حالت با شناسایی نوع دردی که زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار داده است ، شانس پیدا کردن روش درمانی مناسب برای رفع مشکل افزایش پیدا می کند ، در این زمینه جراح به بیمار کمک می کند تا درباره لزوم انجام عمل جراحی جایگزینی و تعویض مفصل لگن ، تصمیم گیری کند .

 

 

 

 

آیا  جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار اتفاق می افتد؟

مفصل مصنوعی لگن  عمر ابدی ندارد ،  این مفاصل مصنوعی امکان دارد  بعد از مدتی در داخل استخوان شل شوند . و یا امکان دازد  دچار خوردگی شوند و یا ممکن است استخوان بدن در اطراف آن ها خورده شود .  اینکه این اتفاق چه مدت بعد از انجام جراحی تعویض مفصل لگن می افتد در همه بیماران یکسان نیست .

در غالب افراد عمل شده ، مفصل مصنوعی لگن تا آخر عمر وی کار کرده و عمل جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار در تمام طول عمر وی انجام می شود .

البته در بعضی بیماران ممکن است به عللی نیاز باشد تا مفصل مصنوعی یک بار دیگر و یا حتی بیش از یکبار تعویض گردد مفاصل مصنوعی لگن در صورتی که به درستی کار گذاشته شوند معمولا بیش از ۲۰-۲۵  سال عمر میکنند ولی این مدت می تواند بیشتر و یا گاهی کمتر از این هم بشود.

 

 

مزیت عمل تعویض مفصل لگن چیست ؟

آشکارترین مزیت ، از جمله تعویض مفصل لگن یا تعویض مفصل زانو، کاهش چشمگیر درد بیمار است؛ بیشتر بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند از برطرف شدن کامل یا نسبی درد خود خبر می دهند؛ به این ترتیب با کاهش درد و از بین رفتن آن، وضعیت عملکرد مفصل نیز بهبود پیدا می کند؛ پس از تعویض مفصل، بیشتر بیماران نتایج چشمگیری در بهبود وضعیت خود مشاهده می کنند که این نتایج شامل بهبود دامنه حرکتی آنان می شود .

 

 

سوالات متداول درباره عمل تعویض مفصل لگن:

** آیا این جراحی تعویض مفصل  لگن خونریزی زیادی خواهد داشت ؟

معمولاً حین عمل خون ریزی و قدری نیست که نیاز به خون دادن به بیمار باشد ولی گاهی بیماران بعد از عمل جراحی نیاز به تزریق خون دارند .

 

 

** طول مدت جراحی تعویض مفصل چقدر است ؟

خود عمل جراحی لگن گاهی ۳۰ دقیقه و گاهی هم تا ۱:۳۰ ساعت یعنی به طور میانگین یک ۱  طول عمل جراحی خواهد بود و بعد از عمل جراحی بیمار به ریکاوری منتقل خواهد شد و ممکن است ۱ الی ۳ ساعت در ریکاوری باشد.

با توجه به وضعیت جسمی بیمار گاهی با تشخیص متخصص بیهوشی بیمار به آی سی یو منتقل می شود بعضی از بیماران که سن بالایی دارند و یا سابقه سکته قلبی یا مغزی دارند و یا یک بیماری زمینه ای جدی دارند ۲۴  ساعت در آی‌سی‌یو خواهند بود.

 

 

** آیا بعد از تعویض مفصل زانو و لگن بیمار می تواند راه برود ؟

بهتر است روز جراحی بیمار را نرود چون بیمار تعادل کافی ندارد اما  روز بعد از جراحی توسط متخصص  فیزیوتراپ و به کمک واکر یا از سر راه می رود .

 

 

* آیا بیمار مجاز به وزن گذاری می باشد ؟

وزن گذاری در حدی که وزن پای بیمار به تنهایی باشد مجاز است ولی وزن گذاری بیشتر در مریض های مختلف متفاوت است در  بعضی مریض ها می توانند ورزش گزاری را از روز اول شروع کنند وبرخی  بیماران به دلیل پوکی استخوان یا شکستگی های قبلی هم وزن گذاری ندارند.

در نهایت همه بیماران به دلیل استرس و فشار روحی روانی ناشی از عمل جراحی و خونریزی و ضعف امکان سرگیجه داشته باشند به طور کلی تا دو روز اول بیمار به هیچ عنوان حق تنها راه رفتن یا تنها دستشویی رفتن ندارد و فقط با کمک واکر و داشتن همراه می تواند راه برود .

معمولاً دو روز بعد از عمل جراحی یا گاهی یک روز بعد از جراحی اجازه خم و راست کردن زانو و لگن توسط  متخصص فیزیوتراپی داده می شود این کار به این علت است که از چسبند گی جلوگیری شود و بیمار زودتر بازتوانی خود را به دست آورد . معمولا از ۳  روز بعد از جراحی بیمار در بیمارستان بستری می باشد و روز سوم ترخیص می شود .

 

 

نکات مهم درزمان بستری در بیمارستان بعد ازعمل تعویض مفصل  لگن:

در این ۳ روز بیمار مسکن های مورفین دریافت می کند و به علاوه موقع خواب داروی خواب آور برای خواب راحت و در طول این ۳ روز به بیمار توصیه می شودکه آب فراوان بخورد به این دلیل که ادرار و خلط رقیق شود و احتمال عفونت کم شود.

در طول این ۳ روز بستری توصیه به مصرف آب میوه نمی شود چون آب میوه ها صنعتی هستند و سرشار از قند و کیفیت لازم را ندارند و آب به تنهایی مفید تر است بیماری که روی تخت در حالت دراز کش قرار دارد در این فرد تخلیه ادراری و تخلیه ریه ها از خلط کمی مشکل می شود .

 

 

روش خوابیدن روی تخت خواب بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟

**با نشستن بر روی لبه ی تخت ، ابتدا پای جراحی نشده ی خود را روی تخت قرار دهید و با کمک بازوهای تان به سمت تخت خود را به آهستگی سر بدهید  سپس به آرامی پای جراحی شده ی تان  را بالا بیاورید و روی تخت بگذارید.

 

**برای بلند شدن از تخت هم می توانید بدن تان را به کناره ی تخت سوق بدهید و با کمک دست های خود و اهرام کردن دستان تان روی تختتان بنشینید  باید توجه کنید که زاویه ی مفصل ران تان و تنه ی تان کمتر از ۹۰ درجه نباشد  سپس می توانید پای جراحی شده یتان  را به لبه ی تخت سر بدهید و نهایتا در لبه ی تخت بنشینید.

 

**اگر ارتفاع تخت خود  پایین است ، یک تشک دیگر به تختتان اضافه کنید یا می توانید با اضافه کردن یک بلوک زیر پایه های تختتان ارتفاع آن را افزایش دهید.

 

 

https://doctorhakimi.ir/

 

 

  • ۹۹/۰۵/۱۹
  • mahdi akbarii

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی