medicine

  • ۰
  • ۰

شنوایی سنجی

شنوایی سنجی

شنوایی سنجی در حقیقت شامل یک سری آزمون‌هایی است که عملکرد گوش‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. این آزمون‌ها هم شدت و تُن صدای دریافتی توسط شما را تست کرده و مشکلات تعادلی و دیگر مشکلات مربوط به گوش داخلی‌تان را شناسایی می‌کنند. تشخیص و درمان این موضوعات بر عهده متخصص شنوایی سنجی است.

 

شنوایی سنجی

 

مطمئنا تست شنوایی گوش کمک می‌کند در بسیاری از مواقع پیش از بروز اختلالات جبران ناپذیر بتوانید به سادگی جلوی آن‌ها را بگیرید تا فرد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی شدید نشود.

 

انواع شنوایی سنجی

شنوای سنجی برای گروه های مختلف سنی از نوزاد تا بزرگسالان با استفاده از ابزارهای خاص قابل انجام است. استفاده از دستگاههای ادیومتر , تمپانومتر , OAE , ABR  ارزیابی شنوایی برای تشخیص  و بررسی سیستم شنوایی نوزادان , کودکان و بزرگسالان انجام می شود.برای ارزیابی سیستم شنوایی از انواع شنوایی سنجی در مراکز شنوایی شناسی استفاده می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است :

 

ادیومتری

ادیومتری یکی از روشهای روتین انواع شنوایی سنجی محسوب می شود . که با استفاده از ادیومتر تستهای مختلفی برای بررسی سیستم شنوایی انجام می شود که معمولترین آنها ادیومتری تن خالص , ادیومتری گفتاری می باشد .

درادیومتری تن خالص , آستانه های شنوایی بوسیله ارائه فرکانسهای خاص درمحدوده ۲۵۰ هرتز تا ۸۰۰۰ هرتز  با  روشهای انتقال صدا از طریق هدایت انتقالی که شامل انتقال صدا به نواحی حسی عصبی گوش از راه گوش خارجی و میانی می باشد  و هدایت استخوانی انتقال صدا به بخش حسی عصبی از طرق استخوان ماستوئید و بدون دخالت گوش خارجی و میانی  بدست می آید.

و در ادیومتری گفتاری ضمن بررسی آستانه شنوایی ازطریق یک سرس کلمات دو سیلابی , میزان درصد تمایز گفتار فرد نیز با استفاده از کلمات تک سیلابی ارزیابی  می شود . و نتایج بر روی یک یک جدول ثبت میشود که به آن ادیوگرام میگویند.

شنوایی سنجی

تمپانومتری

در تمپانومتری با استفاده از تمپانومتر عملکرد گوش میانی شامل پرده , فشار گوش میانی , تحرک استخوانچه ها و رفلکس عضله رکابی مورد بررسی قرار می گیرد که نتایج  بدست آمده از آن موارد تشخیصی مختلفی را به همراه دارد. نتیچه تمپانومتری بصورت یک منحنی رسم شده و برای تشخیص در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد .

 

این روش نشان می دهد که زمانی که صدای نرم و فشار هوا در کانال گوش ارائه می شود آیا پرده گوش به درستی حرکت می کند یا نه . این تست در شناسایی مشکلات گوش میانی، مانند تجمع مایع پشت پرده گوش , سفت شدگی و یا انفصال استخوانچه های داخل گوش میانی مفید است.

نتیجه تمپانومتری بصورت یک گراف بنام تمپانوگرام ثبت می شود و نشان دهنده وضعیت حرکت پرده گوش می باشد . مثلا اگر این گراف بصورت خط صاف باشد نشاندهنده یک وضعیت غیر طبیعی در گوش میانی است و اگر یک قله را نشان دهد ممکن است نشان از وضعیت نرمال گوش میانی باشد .

 

البته تفسیر تمپانوگرام در شرایط مختلف بسیار پیچیده است و نیاز به دانش تخصصی دارد و به سادگی که توضیح داده شد نمی باشد .

 

OAE از انواع شنوایی سنجی

با استفاده از OAE  میتوان شنوایی نوزادان و کودکان را مورد سنجش قرار دادو در صورت لزوم کودکان مشکوک جهت ارزابیهای تکمیلی ارجاع شوند تا بررسی های دقیقتر و تشخیصی انجام شود .

 

 

این آزمون سریع را می توان برای یک نوزاد در حین خواب یا یک کودک بزرگتر که بتواند بی سر و صدا بنشیند، انجام داد.

 

یک پروب کوچک در کانال گوش قرار می گیرد، پس از آن پالس های صوتی زیادی فرستاده می شوند و پروب پاسخ صوتی “اکو” را از سلول های مویی خارجی گوش داخلی می گیرد. این پاسخهای ضبط شده توسط یک رایانه معدل گیری می شود

 

ABR

 

یک تست الکتروفیزلوژی است که با توجه به امواج بدست آمده از طریق پاسخهای برانگیخته در ساقه مغز  , ضمن بررسی آستانه های شنوایی در کودکان و افراد سخت آزمون و متمارض, در موارد تشخیص تومورهایی موجود در نواحی بالاتر کوکلئر تا ساقه مغز  , نقش مهمی دارد .

 

امواج مغزی در پاسخ به محرک صوتی در محدوده فرکانس خاص , به صورت منحنی هایی ثبت میشود که شامل ۵ موج مهم است و هریک از این امواج نشاندهنده وضعیت یک بخش از راه شنوایی از کوکلئر تا ساقه مغز است .  از ABR  می توان برای افتراق سرگیجه و وزوزهای  ناشی از اختلالات حلزونی استفاده نمود .

 

 

شنواسنجی درمنزل

یکی از ساده ترین روش ها برای سنجیدن میزان شنوایی افراد تست شنوایی سنجی است. شنوایی سنجی در منزل , به وسیله دستگاهی به نام ادیومتری انجام می شود که آستانه شنوایی افراد را می سنجد.

 

 

شنوایی سنجی در منزل , با کمک دوآزمایش انتقال راه هوا و آزمایش انتقال استخوان وضعیت شنوایی بیمار بدست آورید.

شنوایی سنجی در منزل , در این آزمایش ها حساسیت گوش داخلی انسان همراه با اعصاب شنوایی بررسی می شود.

درشنوایی سنجی در منزل , متخصص شنوا سنجی به همراه داشتن کلیه ابزارهای لازمه  به منزل شما آمده و کار شنوایی سنجی بمیار شما را انجام می دهند.

 

ویزیت شنوایی سنجی درمنزل

ویزیت در منزل یکی از خدماتی است که توسط این مرکز ارائه می شود  و شما می‌توانید به راحتی خدمات استفاده از شنوایی سنجی در منزل را برای کودکانی که دچار مشکل فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی یا برای سالمندانی که به علت کهولت سن توانایی جابجایی ندارند، بکار ببرید.

 

 

ویزیت شنوایی سنجی در منزل توسط شنوا سنج انجام می‌شود که با داشتن تخصص لازم در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به بیمار داشته باشد.

 

اما شما قبل از هر چیزی باید بدانید در چه مواقعی نیاز به ویزیت شنوایی سنجی در منزل دارید. علایم و نشانه های رایج کم شنوایی:

-گوش‌دادن به تلویزیون و رادیو با صدای بلندتر

-درخواست از دیگران برای تکرار گفته‌هایشان

-چالش‌انگیز بودن درک سخنان افراد

-دوری‌گزیدن از اجتماع

-خستگی مفرط پس از شرکت در رخداد‌های اجتماعی و گردهمایی‌ها

 

 

 

 

در آخرباید گفت که خدمات شنوایی سنجی در منزل زمینه تشخیص به موقع و نیز درمان سریع را برای فرد فراهم می کند. در این دسته از خدمات متخصصان با تجربه ای که دانش لازم جهت تشخیص و درمان مشکلات شنوایی را کسب کرده اند، در محل زندگی فرد به ارزیابی شنوایی او و در صورت نیاز شروع مراحل درمان او خواهند پرداخت.ودر صورت نیاز سمعک تجویز می کنند.

 

 

تست شنوایی چگونه انجام می شود؟

به طور کلی گوش های ما سه قسمت مجزا دارد: گوش بیرونی، میانی و داخلی. در صورتی که گوش داخلی و  اعصاب گوش آسیب ببینند باعث کاهش شنوایی حسی -عصبی و در صورتی که گوش میانی و یا بیرونی آسیب ببیند باعث کاهش شنوایی هدایتی می شود.

تست های شنوایی سنجی می توانند تشخیص دهند که کاهش شنوایی فرد از نوع کاهش  شنوایی حسی عصبی و یا کاهش شنوایی هدایتی می باشد. تست شنوایی سنجی خالص حداقل و حداکثر فرکانسی از صوت که  که شخص می تواند بشنود تعیین می کند. در حین انجام تست، شما باید گوشهای خود را بپوشید و طیف وسیعی از صداها را بطور همزمان گوش دهید.

 

 

آیا لازم است شنوایی سنجی شوید؟

 

اگر احساس می‌کنید قدرت شنوایی‌تان کاهش یافته است ، یا برای شنیدن مشکل دارید .چه در محیط ساکت یا در سروصدا)، یا اگر حتما باید صدای تلویزیون را بلند کنید تا بشنوید، این علائم نشان می‌دهند لازم است شنوایی سنجی شوید. تجربیات نشان می‌دهد که در مراحل اولیه‌ی ضعف شنوایی، بهتر می‌توانید به ابزار‌های کمکی شنوایی عادت کنید، تا اینکه صبر کنید مشکل‌تان تشدید شود.

 

شنوایی سنجی

شنوایی سنجی  بزرگسالان چه فایده ای دارد ؟

 

این تست سریع ترین نوع راه تشخیص کم شنوایی است . کم شنوایی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که تشخیص زودهنگام کمک بسیاری به شما می کند. شایع ترین علل کم شنوایی می توانند شامل عفونت گوش ، بیمارهای گوش داخلی ، ضربه به سر ، داروهایی که به شنوایی ضربه می زنند ،

 

 

نتیجه  نرمال شنوایی سنجی بزرگسالان چیست ؟

 

در ادیوگرام شنوایی  به صورت کلی شنوایی نرمال به حالتی می گویند که گوش قادر به شنیدن صداهایی با فرکانس ۲۵۰ تا ۸۰۰۰ هرتز در بلندی ۲۵ یا کمتر باشد.

 

 

 

https://iran-samak.ir/

  • ۹۹/۰۶/۳۱
  • mahdi akbarii

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی